Program profilaktyczny
„Moje zdrowie – bilans zdrowia osoby dorosłej"

 

Informujemy pacjentów zdeklarowanych do lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej  w Zakładzie Lecznictwa Ambulatoryjnego w Chrzanowie sp. z o.o., że od dnia 5 maja 2025 został wdrożony program profilaktyczny „Moje zdrowie – bilans zdrowia osoby dorosłej"

 

 Zgodnie z założeniami celem programu jest:


− zbudowanie modelu kompleksowej profilaktyki, dostępnej dla każdego w jego przychodni podstawowej opieki zdrowotnej,

− identyfikacja czynników ryzyka oraz wczesne wykrywanie schorzeń, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak choroby sercowo-naczyniowe, nowotwory, cukrzyca, przewlekłe choroby nerek czy zaburzenia psychiczne,

− stworzenie Indywidualnego Planu Zdrowotnego na okres do następnego bilansu, który ma pomóc w:

·         poprawie zgłaszalności na badania profilaktyki onkologicznej,

·         poprawie stanu zaszczepienia osób dorosłych szczepieniami zalecanymi, szczególnie w grupach ryzyka.

− zapewnienie dostępu do edukacji zdrowotnej dla osób dorosłych, niezależnie od wieku i stanu zdrowia,

− koordynacja procesu diagnostyki i leczenia na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej po wykryciu choroby.

 

Kto może skorzystać z udziału w badaniach ?

 Program jest adresowany do wszystkich osób w wieku 20 lat i więcej.

 

Z bilansu zdrowia mogą skorzystać:

 

 • osoby 20–49 lat: nie częściej niż raz na 5 lat,

 • osoby 50+: nie częściej niż raz na 3 lata,

 

Przy określaniu wieku uwzględnia się wyłącznie rok urodzenia, a pacjenci mogą być kwalifikowani po upływie co najmniej 12 miesięcy od ostatniego badania wykonywanego w ramach programu pilotażowego Profilaktyka 40 PLUS.

Wcześniejszy udział pacjenta w programie profilaktyki chorób układu krążenia (CHUK) nie ogranicza udziału w programie Moje Zdrowie. Realizacja programu Moje Zdrowie ogranicza realizację program CHUK na kolejne 12 miesięcy.

 

Program „Moje zdrowie” składa się z kilku etapów :

 

Etap 1.

Pacjent wypełnia Kwestionariusz bilansu zdrowia osoby dorosłej /KBZOD/
Kwestionariusz zawiera pytania dotyczące m.in. stylu życia, zdrowia psychicznego, wywiadu rodzinnego w kierunku chorób przewlekłych i wybranych czynników ryzyka . W przypadku odpowiedzi twierdzącej, uruchamiany jest mechanizm pogłębionego wywiadu (np. szczegółowe pytania o ilość spożywanego alkoholu lub objawy depresji).

 

Pacjent może wypełnić kwestionariusz bilansu zdrowia osoby dorosłej

 • samodzielnie w ramach pacjent.gov.pl (IKP),

• samodzielnie w ramach aplikacje moje IKP,

• wspólnie z pracownikiem medycznym naszego zakładu po wcześniejszym ustaleniu terminu wypełnienia ankiety   w gabinet.gov.pl (w przychodni )

 

Po wypełnieniu kwestionariusza bilansu zdrowia osoby dorosłej przez pacjenta, przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej  ma 30 dni na zatwierdzenie ankiety i wystawienie zlecenia na badania laboratoryjne.

 

Etap 2.

 

Pacjent po wystawieniu skierowania na badania analityczne  będzie je miał wykonane   tylko i wyłącznie  w Laboratorium Analitycznym  ZLA w Chrzanowie sp. z o.o.  Materiał do badań analitycznych będzie pobierany w każdej placówce podstawowej opieki zdrowotnej zgodnie z złożoną deklaracją do lekarza i według uzgodnionego harmonogramu przyjęć.  Zakres wykonywanych badań jest automatycznie generowany przez system informatyczny po analizie wypełnionej ankiety.

 

Pakiet badań podstawowych w ramach bilansu obejmuje:  :

 ·         morfologię krwi,

 ·         glukozę,

 ·         kreatyninę (z eGFR),

 ·         lipidogram (cholesterol całkowity, LDL, HDL, trójglicerydy),

 ·         hormon tyreotropowy (TSH),

 ·         badanie ogólne moczu.

 

Zakres badań rozszerzony – pogłębiona diagnostyka / dodatkowe badania / jest wykonywany w zależności od udzielonych odpowiedzi przez pacjenta  w Kwestionariuszu Bilansu Zdrowia Osoby Dorosłej.  

 

• próby wątrobowe (ALT, AST, GGTP),

• anty-HCV,

• PSA całkowity u mężczyzn po 50 roku życia,

• lipoproteina A (wykonywana w ramach programu raz w życiu) w wieku 20-40 lat.

 

Etap 3.

 

Wizyta pacjenta w przychodniu w celu opracowania Indywidualnego Planu Zdrowotnego Indywidualny Plan Zdrowotny zawiera:

 

• informację o czynnikach ryzyka zidentyfikowanych podczas Bilansu,

• zalecenia dotyczące zdrowego stylu życia i zidentyfikowanych podczas Bilansu czynników ryzyka,

• indywidualny kalendarz badań profilaktycznych,

• rekomendowane szczepienia,

• zalecane interwencje prozdrowotne, w tym stosownie do określonych w Bilansie potrzeb zdrowotnych, porady edukacyjne lub test FIT-OC.

 

Etap 4 .

 

Efektem bilansu zdrowia mogą być interwencje prozdrowotne:

 

• porady edukacyjne – maksymalnie 2, o tematyce ustalonej w oparciu o potrzeby pacjenta, np. porada antynikotynowa, porada w zakresie ograniczenia nadmiernego spożycia alkoholu, porada edukacyjna w zakresie odżywiania, itp.,

• test FIT-OC – dla osób po 50 roku życia, po ustaleniu wskazań do wykonania tego badania.

 

Interwencje te nie są obligatoryjne i powinny zostać zaplanowane po uwzględnieniu potrzeb pacjenta.

 

Zachęcamy wszystkich  Naszych pacjentów do skorzystania z możliwości  wykonania badań profilaktycznych.

Jako uczestnik programu otrzymacie Państwo  informacje o zidentyfikowanych czynnikach ryzyka rozwoju chorób oraz zalecenia dotyczące zdrowego stylu życia, diety, aktywności fizycznej, badań profilaktycznych, indywidualnych zaleceń zdrowotnych, kalendarza szczepień oraz innych interwencji prozdrowotnych.

 

 Żyjmy dłużej w zdrowiu i dobrym samopoczuciu.

 

Jeśli jesteś zainteresowany udziałem w bilansie, a nie potrafisz wypełnić kwestionariusza zgłoś to w rejestracji w swojej placówce podstawowej opieki zdrowotnej.

 

Personel przychodni pomoże w wypełnieniu kwestionariusza, co warunkuje wejście do I Etapu programu.

  

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna 

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy.

W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszka, i do którego lekarza/pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację.

Dyżurujący lekarz udziela porad:

  • w warunkach ambulatoryjnych,
  • w domu pacjenta (w przypadkach medycznie uzasadnionych),
  • telefonicznie.

Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie:

  • nagłego zachorowania;
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy;
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

Placówki medyczne, którym 30 września 2017 r. wygasa umowa na realizację świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej będą czynne do godz. 8.00 w dniu 1 października (niedziela).

Nowe punkty nocnej i świątecznej pomocy medycznej będą realizować świadczenia od niedzieli 1 października, od godz. 8.00.

W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt:

  • Specjalny telefon informacyjny dot. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (od 29 września do 31 października, poniedziałek - piątek w godz. 8.00 - 16.00)
    • 12 29 88 219
  • Telefon dla pacjenta MOW NFZ
    • tel. 12 194 88
    • tel. 12 29 88 386
  • Delegatura w Nowym Targu
    • 18 26 49 582
  • Delegatura w Tarnowie
    • 14 69 63 161
  • Delegatura w Nowym Sączu
    • 18 44 22 739

Od 1 października 2017 r. nocną i świąteczną opiekę zdrowotną realizują:

Więcej informacji

2011 ZLA - Aktualności. Zakład Lecznictwa Ambulatoryjnego w Chrzanowie sp. z o.o. KRS: nr 0000444059 Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia w Krakowie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego Kapitał zakładowy 11 527 000,00 PLN
Powered by Joomla 1.7 Templates