Program profilaktyczny
„Moje zdrowie – bilans zdrowia osoby dorosłej"
Informujemy pacjentów zdeklarowanych do lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej w Zakładzie Lecznictwa Ambulatoryjnego w Chrzanowie sp. z o.o., że od dnia 5 maja 2025 został wdrożony program profilaktyczny „Moje zdrowie – bilans zdrowia osoby dorosłej"
Zgodnie z założeniami celem programu jest:
− zbudowanie modelu kompleksowej profilaktyki, dostępnej dla każdego w jego przychodni podstawowej opieki zdrowotnej,
− identyfikacja czynników ryzyka oraz wczesne wykrywanie schorzeń, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak choroby sercowo-naczyniowe, nowotwory, cukrzyca, przewlekłe choroby nerek czy zaburzenia psychiczne,
− stworzenie Indywidualnego Planu Zdrowotnego na okres do następnego bilansu, który ma pomóc w:
· poprawie zgłaszalności na badania profilaktyki onkologicznej,
· poprawie stanu zaszczepienia osób dorosłych szczepieniami zalecanymi, szczególnie w grupach ryzyka.
− zapewnienie dostępu do edukacji zdrowotnej dla osób dorosłych, niezależnie od wieku i stanu zdrowia,
− koordynacja procesu diagnostyki i leczenia na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej po wykryciu choroby.
Kto może skorzystać z udziału w badaniach ?
Program jest adresowany do wszystkich osób w wieku 20 lat i więcej.
Z bilansu zdrowia mogą skorzystać:
• osoby 20–49 lat: nie częściej niż raz na 5 lat,
• osoby 50+: nie częściej niż raz na 3 lata,
Przy określaniu wieku uwzględnia się wyłącznie rok urodzenia, a pacjenci mogą być kwalifikowani po upływie co najmniej 12 miesięcy od ostatniego badania wykonywanego w ramach programu pilotażowego Profilaktyka 40 PLUS.
Wcześniejszy udział pacjenta w programie profilaktyki chorób układu krążenia (CHUK) nie ogranicza udziału w programie Moje Zdrowie. Realizacja programu Moje Zdrowie ogranicza realizację program CHUK na kolejne 12 miesięcy.
Program „Moje zdrowie” składa się z kilku etapów :
Etap 1.
Pacjent wypełnia Kwestionariusz bilansu zdrowia osoby dorosłej /KBZOD/
Kwestionariusz zawiera pytania dotyczące m.in. stylu życia, zdrowia psychicznego, wywiadu rodzinnego w kierunku chorób przewlekłych i wybranych czynników ryzyka . W przypadku odpowiedzi twierdzącej, uruchamiany jest mechanizm pogłębionego wywiadu (np. szczegółowe pytania o ilość spożywanego alkoholu lub objawy depresji).
Pacjent może wypełnić kwestionariusz bilansu zdrowia osoby dorosłej
• samodzielnie w ramach pacjent.gov.pl (IKP),
• samodzielnie w ramach aplikacje moje IKP,
• wspólnie z pracownikiem medycznym naszego zakładu po wcześniejszym ustaleniu terminu wypełnienia ankiety w gabinet.gov.pl (w przychodni )
Po wypełnieniu kwestionariusza bilansu zdrowia osoby dorosłej przez pacjenta, przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej ma 30 dni na zatwierdzenie ankiety i wystawienie zlecenia na badania laboratoryjne.
Etap 2.
Pacjent po wystawieniu skierowania na badania analityczne będzie je miał wykonane tylko i wyłącznie w Laboratorium Analitycznym ZLA w Chrzanowie sp. z o.o. Materiał do badań analitycznych będzie pobierany w każdej placówce podstawowej opieki zdrowotnej zgodnie z złożoną deklaracją do lekarza i według uzgodnionego harmonogramu przyjęć. Zakres wykonywanych badań jest automatycznie generowany przez system informatyczny po analizie wypełnionej ankiety.
Pakiet badań podstawowych w ramach bilansu obejmuje: :
· morfologię krwi,
· glukozę,
· kreatyninę (z eGFR),
· lipidogram (cholesterol całkowity, LDL, HDL, trójglicerydy),
· hormon tyreotropowy (TSH),
· badanie ogólne moczu.
Zakres badań rozszerzony – pogłębiona diagnostyka / dodatkowe badania / jest wykonywany w zależności od udzielonych odpowiedzi przez pacjenta w Kwestionariuszu Bilansu Zdrowia Osoby Dorosłej.
• próby wątrobowe (ALT, AST, GGTP),
• anty-HCV,
• PSA całkowity u mężczyzn po 50 roku życia,
• lipoproteina A (wykonywana w ramach programu raz w życiu) w wieku 20-40 lat.
Etap 3.
Wizyta pacjenta w przychodniu w celu opracowania Indywidualnego Planu Zdrowotnego Indywidualny Plan Zdrowotny zawiera:
• informację o czynnikach ryzyka zidentyfikowanych podczas Bilansu,
• zalecenia dotyczące zdrowego stylu życia i zidentyfikowanych podczas Bilansu czynników ryzyka,
• indywidualny kalendarz badań profilaktycznych,
• rekomendowane szczepienia,
• zalecane interwencje prozdrowotne, w tym stosownie do określonych w Bilansie potrzeb zdrowotnych, porady edukacyjne lub test FIT-OC.
Etap 4 .
Efektem bilansu zdrowia mogą być interwencje prozdrowotne:
• porady edukacyjne – maksymalnie 2, o tematyce ustalonej w oparciu o potrzeby pacjenta, np. porada antynikotynowa, porada w zakresie ograniczenia nadmiernego spożycia alkoholu, porada edukacyjna w zakresie odżywiania, itp.,
• test FIT-OC – dla osób po 50 roku życia, po ustaleniu wskazań do wykonania tego badania.
Interwencje te nie są obligatoryjne i powinny zostać zaplanowane po uwzględnieniu potrzeb pacjenta.
Zachęcamy wszystkich Naszych pacjentów do skorzystania z możliwości wykonania badań profilaktycznych.
Jako uczestnik programu otrzymacie Państwo informacje o zidentyfikowanych czynnikach ryzyka rozwoju chorób oraz zalecenia dotyczące zdrowego stylu życia, diety, aktywności fizycznej, badań profilaktycznych, indywidualnych zaleceń zdrowotnych, kalendarza szczepień oraz innych interwencji prozdrowotnych.
Żyjmy dłużej w zdrowiu i dobrym samopoczuciu.
Jeśli jesteś zainteresowany udziałem w bilansie, a nie potrafisz wypełnić kwestionariusza zgłoś to w rejestracji w swojej placówce podstawowej opieki zdrowotnej.
Personel przychodni pomoże w wypełnieniu kwestionariusza, co warunkuje wejście do I Etapu programu.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy.
W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszka, i do którego lekarza/pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację.
Dyżurujący lekarz udziela porad:
- w warunkach ambulatoryjnych,
- w domu pacjenta (w przypadkach medycznie uzasadnionych),
- telefonicznie.
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie:
- nagłego zachorowania;
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy;
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
Placówki medyczne, którym 30 września 2017 r. wygasa umowa na realizację świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej będą czynne do godz. 8.00 w dniu 1 października (niedziela).
Nowe punkty nocnej i świątecznej pomocy medycznej będą realizować świadczenia od niedzieli 1 października, od godz. 8.00.
W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt:
- Specjalny telefon informacyjny dot. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (od 29 września do 31 października, poniedziałek - piątek w godz. 8.00 - 16.00)
- 12 29 88 219
- Telefon dla pacjenta MOW NFZ
- tel. 12 194 88
- tel. 12 29 88 386
- Delegatura w Nowym Targu
- 18 26 49 582
- Delegatura w Tarnowie
- 14 69 63 161
- Delegatura w Nowym Sączu
- 18 44 22 739
Od 1 października 2017 r. nocną i świąteczną opiekę zdrowotną realizują: